VOORBEREIDING -> MOTOREN

De motoren

Marianne: Yamaha XT600E uit 1995.

Ik heb deze in juni 2002 van iemand overgekocht. Hij zag er prima uit (behalve wat valschade) in de gewenste zwarte kleur. Dit type motor wordt veel gebruikt bij dit soort reizen. Het was natuurlijk makkelijker geweest om hetzelfde type motor als Corné aan te schaffen in verband met o.a. het meenemen van reserve-onderdelen, maar die motor zou te zwaar zijn voor mij. Vooral gezien mijn beperkte rij-ervaring en het rijden in mul zand bij de Sahara. Corné had de motor al een tijdje en om nou twee 'nieuwe' motoren aan te schaffen is ook weer overdreven.
Nadat ik wat gewend was aan de motor, moest ik natuurlijk ook off-road gaan leren rijden. Dat is nog helemaal niet zo makkelijk. Maar na wat allroadritten, een off-roadcursus en een vakantie gaat het steeds beter. De rest leer ik onderweg vanzelf wel, toch?

Corné: Honda Africa Twin uit 1995

Toen ik als jochie van 12 op een crossmotortje over de crossbaan van Ede reed keek ik al met grote bewondering naar de bikkels in de ralley Parijs-Dakar. Dat is eigenlijk nooit meer overgegaan…ooit wilde ik ook zo'n motor hebben. Intussen heb ik hem 3 jaar.
Ik ben er nu 2x mee op vakantie geweest. De eerste keer was naar Marokko en de laatste naar Slovenië, Kroatië en Bosnië.

Wat we er aan gedaan hebben

Nadat Corné van het juk van zijn werk verlost was heeft hij de dagen sleutelend in de garage doorgebracht. In die werkzame uurtjes is veel aan de motoren aangepast en heeft Corné veel geleerd van WILJO VINK van WV MOTORSERVICE die tegen een uiterst vriendelijk prijsje (eigenlijk geen prijsje), Corné met raad en daad heeft bijgestaan(zie ook bij onze sponsoren !!).

Aan beide motoren:

Tja, aan beide motoren moest nog wel het een en ander aan worden verbouwd en vervangen. Dit is wat voor we voor beide motoren gedaan hebben:

Sleutelen aan de XT

Aan de motor van Marianne is het volgende versleuteld:

Sleutelen aan de Africa Twin:

Wat corné eraan gedaan heeft is:

De Banden

Corné rijdt eigenlijk altijd al op TCK80´s van Continental: een hele goeie noppenband die ook buiten het terrein (zelfs in de regen) goed op het asfalt blijft plakken. Het probleem is wel dat de achterband na 8 tot 10.000 km helemaal op is. De voorband gaat wel lang mee: tussen de 15 en 20.000 km. Een goeie vergelijking van banden is hier te vinden.

We zochten dus een andere band, en anders zouden we op de TCK80´s gaan. Nu las Corné in Motorrad Abenteur een verhaal van een stel dat op twee KTM´s door Australië was gereden. Zij hadden hun achterband na 23.000 km´s vervangen. Kijk da´s het goeie werk!! Wij dus opgezocht wat dat voor een merk was: MEFO-Sport explorer (kijk hier voor meer info). Nooit van gehoord, dus maar even de fabrikant gemeeld of ze trek hadden ons te sponsoren, en dat wilden ze wel! Nu hebben we dus 4 sets banden tegen inkoopsprijs via de firma De Wuyts Banden in België. Als tegenprestatie wat stickers op de motor en het merk en de firma noemen in verhalen. Nou da´s natuurlijk geen probleem!

Onze banden zijn dus van DE WUYTS BANDEN in Dessel (België). Zij sponsoren ons door banden tegen inkoopprijsbeschikbaar te stellen, en er nog 4 sets extra dikke binnen banden gratis bij te doen...Niet gek hè!?

Hier naast zie je de MEFO-sport Stonemaster 130/90-17. Een 6-laags band voor in de woestijn.

Voor de rit tot de Sahara hebben we de MEFO-sport Explorer: een echter kilometervreter (hopen we...) Meer info over de banden van MEFO kun je hier vinden.

 

Intercom

In onze laatste vakantie hebben we een intercomsysteem van Beahr uitgeprobeerd. We hebben een simpele intercom (Basic+) op beide motoren, met een 2 aparte PMR-zenders erbij. Met een knopje op het stuur kun je dan met elkaar praten. Het bereik is ongeveer 1 km. Het werkt perfect! (www.hobbyist.nl) .
En als iemand nog verdere tips heeft dan horen we het graag!

Koffers

Kijk, hier moeten we straks alles in meenemen:

2 koffers van 45 Liter, 2 van 38 liter van Touratech. De 'topkoffer' hebben we voor € 17,50 gekocht ergens op een dijkje in de buurt van vinkeveen toen we bij een boerderij stopten voor een ijsje...Zo zie je maar, altijd een ijsje kopen! Marianne heeft nog een waterdichte Ortliebbaal achterop van 50 liter. Verder hebben we nog tank- en zijtassen en die enorme PVC-regenpijp komt bij de Africa Twin onder het achterrekje: met schroefdop!.

Onze helmen

Als helm wilden we een witte crosshelm. Echt alles afgezocht en uiteindelijk bij Arai terecht gekomen, omdat dat het enige merk is dat witte helmen verkoopt: die zijn namelijk bestemd om in de teamkleuren te spuiten!

Ook hadden we in de zomervakantie crosslaarzen aan. Maar nu hebben we besloten om die thuis te laten. Ze nemen namelijk telkens erg veel ruimte in als je ze even wil uitdoen om ergens iets te gaan bekijken. Ze lopen voor geen meter (zijn ze ook niet voor bedoeld) en dat is onhandig tijdens het reizen. Dus we trekken onze bergschoenen (C/D-categorie) aan. De moeder van Marianne heeft daarom in onze broeken nog een paar scheenbeschermers genaaid. De schoenen kunnen we ook goed aan voor trekkings en dat is ook handig als we Mount Kenia nog willen doen.

Motorkleding

We hebben enorm lang getwijfeld over de kleding die we aan wilden trekken. Naar Marokko hadden we onze bestaande kleding aan, maar omdat dat water en winddicht is, is dat veeeeeel te warm!! Het moet dus wel goed beschermen, maar zeker niet te warm zijn. Daarom hebben we een Tuareg zomerpak van Hein Gericke gekocht. Dat is cremekleurig en er kunnen allerelei ritsen aan opengezet worden, maar er zitten ook gewoon goeie beschermers in voor knieën, ellenbogen, schouders, heupen en rug. Natuurlijk is het niet waterdicht, dus er moet wel een regenpak mee.

Wat handschoenen betreft nemen we crosshandschoentjes mee, en een paar Gore-tex handschoenen voor het eerste stuk. Natuurlijk gaan er ook een paar reserve handschoentjes mee!

Kijk verder nog maar eens naar onze paklijst (in het menu bij 'Voorbereiding') om te ervaren waaraan gedacht moet worden met de voorbereiding en welke zaken moeten worden aangeschaft en meegenomen.