EERDERE REIZEN -> ZUID-AFRIKA

Zuid-Afrika

Vertrek: 30 september 2000, doel: Johannesburg, Zuid-Afrika

Onze eerste verre reis: Zuid-Afrika. Maar nog niet op de motor.
We zijn met twee vrienden een maand in een huurauto door het mooie noordoosten van Zuid-Afrika getrokken en dat was een prachtige ervaring. Dit is het verhaal….

Klik hier voor meer foto's van onze reis naar Zuid-Afrika

Johannesburg - Drakensbergen

In Johannesburg hebben we (Onno & Lilian, Corné & Marianne) onze auto opgehaald: een heerlijke grote bak waar alles inpaste. En alles is inclusief klimspullen voor 4 personen. Later zouden daar nog heel wat kilootjes souvenirs bij gepropt worden. Johannesburg zijn we zo snel mogelijk uitgereden, want de meest criminele stad ter wereld hoeven we niet zo nodig te bezoeken en we zijn naar de Drakensbergen gereden.

De eerste nacht in Afrika overnachten we in het prachtige Spioenkop-park: voor het eerst echt in de wildernis. Zo tegen de schemering komen er allemaal dieren de camping op lopen: giraffen, gnoes noem maar op! Marianne doet 's nachts geen oog dicht in de wetenschap dat er neushoorns, gnoes en allerlei soorten bokken vrij rondlopen in het park. Als je weet dat ze er zijn, hoor je ze ook lopen. Corné doet z'n oordoppen in en heeft nergens last van. Tja, het is even wennen.

Bij het wakker worden, loopt er vlakbij de tentjes een neushoorn te grazen. Dit is wel het echte Afrika! Getogen in onderbroek en fotocamera worden de eerste plaatjes geschoten…

Na in het Spioenkop-park alle dieren bewonderd te hebben, gaan we echt de Drakensbergen in. We gaan een trekking van 4 dagen maken in de buurt van Cathedral Peak. Onderweg zullen we overnachten in grotten.

De natuur is prachtig, maar er is ook een hittegolf die het lopen wel erg zwaar maakt. De hoeveelheid water die we onderweg vinden om de waterflessen te vullen valt ook tegen. Met het vermoeden dat er boven op het plateau helemaal geen water is, korten we de trekking in. Onderweg worden we nog bijna verrast door een soort 'bosbrand' die we die avond (zo'n 10 km. verderop) duidelijk kunnen zien van onze slaapplaatsen.
Twee weken later ligt er vreemd genoeg 30 cm sneeuw, en moeten wandelaars met helikopters gered worden, maar dan zijn wij al lang weer weg.

We hebben nog niet genoeg van de Drakensbergen en vertrekken richting Mont-au-sources. Daar hebben we nog wat dagtochten gedaan in de indrukwekkende omgeving van het amphi-theater: een 800 meter hoge rotskom met 2 toren aan de uiteinden: erg mooi!

Drakensbergen - Durban

Vervolgens zijn we naar Durban gereden. Dat is een leuke stad, waar je heerlijk over de markt kunt struinen en masala (kruiden) op de Indiase overdekte markt kunt kopen. Ook hier hebben we weer in een natuurpark (Shongweni) in de buurt geslapen.

Daar was het weer spannend, want we waren 's nachts bijna de enigen. Op zich niet zo'n ramp, maar buiten de hekken van het park was er erg veel herrie vanuit het armoedige dorpje dat er naast laag. Dat klonk erg onheilspellend. Ook liepen er veel beesten, zoals neushoorns in het park en hoorden we een hoop geritsel om ons heen. Het tandenpoetsen deden we dus maar - als echte helden - met z'n vieren tegelijk. Ook de terugweg door het donker naar de tenten die zo'n 30 meter van het wasgebouw af stonden werd een hele onderneming.

Durban - Santa Lucia

Na Durban zijn we nog wat noordelijker gegaan naar het Santa Lucia Wetland Park.
Om bij de camping te komen reed je eerst 20 km door het park over een ontzettende ribbelweg, een zogenoemd 'wasbord'. Het was wel een prachtige route, waarbij we onderweg nog een enorme waterbuffel zagen. Later werden we nog gewaarschuwd voor deze buffel die nogal agressief was, zo zei men.

De camping lag weer vlak aan zee en heeft echt een schitterend strand.
Het is een hagelwit strand langs een knalblauwe zee, maar dan zonder mensen, strandhuisjes, restaurantjes en parasollen. Prachtig mooi en helemaal verlaten!
In de zee was het ook heerlijk snorkelen. Op de camping was het wel flink uitkijken voor de apen, want voor je het wist haalden ze eten uit je tent of auto. Erg brutaal! Zelfs ritsen kunnen ze openen.

We hebben hier een dagje uitgerust. De volgende dag hebben we een dagtocht gemaakt met z'n vieren door het wetland park. Erg spannend omdat er bij de ingang een bord stond of we even op wilden passen voor hippo's, krokodillen, buffels, neushoorns en panters: en wij wilden alleen maar ff wandelen!?

Onderweg zijn we ons nog helemaal te pletter geschrokken omdat we ineens ontzettend gebrul hoorden. We dachten dat er zo een hippo op ons af kwam stormen, maar gelukkig lag die gewoon in het water…later liepen we nog een klein stukje over een strandje waarbij we wisten dat er ook krokodillen zaten: ach, ´t is maar wat je leuk vindt.

Santa Lucia zelf is ook een heel grappig stadje. Je kunt er ook nog walvisvaarten boeken, maar dat hebben we niet gedaan. Hier komen duidelijk veel toeristen. Het voordeel is dat ze een pizzeria hebben waar ze de heerlijkste pizza's van de wereld maken, zo lekker dat zelfs de wrattenzwijnen de stad in komen!

De natuurparken

Hierna stond het Hluhluwi/Umfulosi-park (spreek uit: Sloesloewie-oemfoelozie) op het programma. Fantastisch! Een mooi groen heuvellandschap met heel veel dieren, zoals giraffen, olifanten (joepie!) en .. nou ja, eigenlijk alles, maar vooral voor neushoorns, met jonkies! Ook hier kregen we weer te maken met vuur wat opzettelijk werd aangestoken om het oude gras af te fikken en nieuw gras een kans te geven. Wel spannend om daar met de auto tussendoor te rijden zonder te weten hoeveel vuur er nu eigenlijk is….

Hierna wilden we meer zien! We zijn dan ook door Swaziland naar het Krugerpark gereden. Onderweg nog gestopt in MbanaMbana, de hoofdstad van Swaziland. Het geeft wel even een vreemd gevoel. In Z-Afrika zijn nog redelijk veel blanken, maar in Swaziland is bijna geen blanke te vinden. Het voordeel is wel dat het contact met de zwarte bevolking een stuk makkelijker is. Daarnaast zijn de bewoners donkerder dan in Z-Afrika. Hier merk je pas echt hoe het voelt om een minderheid te zijn.

Wel natuurlijk grote rollen prikkeldraad op de muren rond te camping. We hebben daar ook nog even luxe gedaan: een verwarmd bubbelbad: heerlijk! Swaziland is niet zo groot, dus we reden er zo weer uit Z-Afrika weer in.
Het eerste doel was dus het Krugerpark. Hier hebben we een dag of drie doorheen gereden, begonnen in het zuiden, en door het park naar het Noorden. Je hebt er fantastische natuur, luxe campings (met ligbaden en kokend water uit de muur) en natuurlijk het belangrijkst: heel veel dieren. 's Avond op de omheinde campings hoor je dan ook van alles brullen en gillen. Zelfs de vrouwtjesleeuw hebben we gezien. Helaas wel alleen vanaf grote afstand. Ik moet alleen bekennen dat aappies kijken toch weer het leukste was. Na drie dagen Krugerpark staan je ogen letterlijk op turen. Het weer werd ook wat minder, waardoor dieren zich duidelijk verscholen. We hebben het park dus weer verlaten.

Helaas bleef het weer even slecht en we hadden geen zin om de tent op te zetten. Heerlijk decadent hebben we een huisje gehuurd (rondavel) in een park. Voor f30,- per persoon Alles erop en eraan, zelfs een tv, waardoor we het niet konden laten om een stukje van de Olympische Spelen te kijken.
Hier moest ook even gepraat worden, want twee weken met z'n vieren in één auto, gaat toch op een gegeven moment tot wat spanning leiden. Niks ernstigs hoor.

Blyde River Canyon

Het volgende op het programma was Blyde River Canyon bij Graskop, met de beroemde Bourke's Luck Potholes. Dat zijn prachtige uitgeholde rivierbeddingen met mooi kleuren. Hier hebben we lekker gewandeld.
Ook hebben we een wandeling gemaakt bij God's Window, een mooi uitzichtpunt (hoewel ik de naam wel wat overdreven vond). Het grappige is dat hier een soort micro-tropenklimaatje bestaat, waardoor er allemaal tropische planten groeien en het heel warm en vochtig is.
Ook in de canyon heerste een subklimaat omdat daar de wind anders waait dan op andere plaatsen. De lokale gids vertelde ons bijvoorbeeld dat meer dan 60% van de vlinders in Zuid-Afrika leven in een strook van 2 kilometer land in de kloof…

Verder konden we van de wijdere omgeving niet veel zien vanwege het mindere weer. Wel hebben we heerlijk gegeten in Graskop, waarna we nog leuk hebben zitten kletsen met de eigenaar en bediening van het restaurant. De eigenaar heeft een paar maanden in Hoorn (inderdaad Noord-Holland) gewerkt als timmerman. Erg leuk om met zo iemand eens een vergelijking te trekken tussen Zuid-Afrika en Nederland. Zo hoor je een beetje wat er bij de mensen speelt in die omgeving.

Klimmen! en weer naar huis

Na Graskop zijn we naar onze klimbestemming gegaan: Watervalboven. En het is superklimmen daar!
Je hebt veel klimgebiedjes, het is er heerlijk rustig, het is mooie rots met leuke routes en het is er meer dan prima behaakt. Een echte aanrader, vooral de rode kleur van de rotsen doet het erg mooi in de ondergaande zon.
Op de achtergrond hoor je dan de bavianen blaffen: wat is het leven toch slecht! De topo's kun je uitprinten van internet. We hebben hier een dag of vijf doorgebracht. Helaas moesten we toch weer een keer terug richting Johannesburg. Onderweg hebben we nog even Pretoria bekeken, waar in een park een trouwerij gaande was. Erg leuk om te zien, vooral omdat iedereen prachtig kleurrijk gekleed was.

Dat was een mooie afsluiter van een leuke vakantie in Zuid-Afrika. Hier gaan we zeker nog een keer naar toe! In 2003 dan maar ??