El Chott 2005

November 2005

De voorbereiding

Tja, wat heb ik eigenlijk allemaal gedaan voor de voorbereiding? (klik hier voor de foto's)

Conditie

Ik ben 3 tot 4 maanden voor de start van de rallye begonnen met conditietraining. Eerst 2x per week naar de sportschool waar ik dan 1,5 uur per keer bezig was met mijn conditie: lopen, kanoën, crosstraining, steps en krachttraing. In het weekend heb ik zoveel mogelijk geprobeerd de motor te pakken en Almere te gaan rijden, of een roadbookrit te rijden. 2 weken voor de rallye heb ik voor het laatst de motor uitgeprobeerd samen met Meindert, Jeroen en Marcel. De laatste maand trainde ik 3x per week, waarbij ik meestal 1x naar de sportschool ging, en 2x per week tussen 5 en 8 km hardliep. Deze conditie heb ik heel hard nodig gehad tijdens de rallye, dus daar heb ik zeker geen spijt van.

De paklijst

Ook moest ik natuurlijk mijn paklijst gaan samenstellen, zodat ik alles wat ik nog nodig had op tijd in huis had. Nou had ik nog een mooie paklijst van onze reis door Afrika. Die heb ik maar weer eens tevoorschijn gehaald, en met behulp van wat sites heb ik die verder aangepast voor een rallye. Een overzicht van mijn paklijst vind je hier.

De motor en de banden

Ongeveer een maand voor de start van de rallye ben ik begonnen met het onder handen nemen van de motor. Nu heb ik een KTM 660 Rallye (meer info vindt je hier) dus ik dacht dat ik daar nog maar weinig aan hoefde te doen. Nou ik kan je verklappen, ik heb toch nog heel wat uurtjes in de garage doorgebracht! Meer dan ik eigenlijk wilde. Het probleem is dat je eigenlijk nooit klaar bent. Steeds weer bedacht ik iets nieuws. Niet alles was echt nodig, maar goed, als je toch bezig bent ...

Ik heb geprobeert de IMO aan de sluiten op de magneet van de ICO. Die zat namelijk al in mijn wiel. Dat blijkt niet te werken omdat de IMO gevoelig is voor de pool van de magneet (ik geloof alleen zuidpool). Ik reed nu ineens 560 km/u. De standaard magneet van Touratech die ik bij de IMO had, bleek niet sterk genoeg te zijn, daarom heeft Ferd toen een aantal goochelaars magneetjes voor me geregeld. Die werken wel perfect!

Ik heb er ook voor gekozen een aantal dingen niet te vervangen. Ik heb de oude ketting erop laten zitten, en ik heb de oude koppelingsplaten erin laten zitten.

Voor de banden heb ik voor de Michelin Deserts gekozen. Dat zijn dure banden (via www.mopedreifen.de valt dat overigens mee), maar ze hebben zich zeker bewezen: ik heb de hele rallye op 1 set kunnen rijden. Er zijn ook geen noppen afgebroken op de steenpistes, iets wat anderen zonder deserts wel is overkomen. Ik heb er ook voor gekozen NIET met Bib-mouse te gaan rijden, simpelweg vanwege de prijs. Ik heb gekozen voor extra dikke binnenbanden (4mm) van Michelin. Die hebben het ook goed gehouden.

Motorpak en helm

Als motorpak heb ik de Pharaolight van Polo gekocht, met ritsen op de borst, de armen, de rug en op de bovenbenen. Precies de goeie plekken dus. Het pak is supergoed bevallen, als was dit zelf nog te warm, vooral in de duinen. De wind komt alleen als verkoeling door de ventilatie openingen als je rijdt, en dat lukte dus niet altijd. Als helm had ik de Aria MX3 in de kleur wit. De helm zelf weegt maar 1050 gr. en zit als gegoten. Doordat-ie wit is, scheelt dat ook nog eens een paar graden als je in de zon bezig bent.